Nya rutiner kanske?

Helt otroligt!
Klockan är inte ens 22 och jag ligger redan nerbäddad i sängen. (Okej, klockan slog precis över till 22.00. Men ändå!) Jag kan knappt minnas när det hände senast. Nattuggla som man är.

Men idag beror det nog på att Freja la sig redan strax efter 20, typ en timme tidigare än vanligt. Så min fixar-tid / egen-tid startade ju tidigare.

Vi är mitt inne i en rutinändring känns det som. Det är helt och hållet på Frejas villkor. Det är inte något jag kommit på. :-P

Jag märker mer och mer att hon nog inte behöver sova två gånger om dagen längre. Fast det är fortfarande så att hon oftast är lite för trött för att kunna skippa eftermiddagsvilan helt. Samtidigt som hon är lite lite för pigg för att vilja sova. Men vi experimenterar för fullt. Igår t.ex. så sov hon i ca 2,5 timme från 11.15-13,45 och då tyckte hennes mamma att hon inte behövde sova en gång till. Och det funkade bra. Hon var lite gnällig sista 45min innan vi la henne. Men sen somnade hon som en stock vid 21.

Och idag var hon jättepigg och på ett strålande humör hela fm. Klockan passerade 11. Den passerade halv 12. Och så fortsatte det. Hon brukar sova vid 11 i vanliga fall. Ibland tom tidigare. Och när klockan började närma sig halv 1 tyckte jag att det var dags för lunch. Så hon fick i sig en portion lasagne innan vilan idag. Thats a first.

Problemet idag blev iaf att hon sov för lite för att orka hela kvällen. 1,5 timme räcker inte riktigt. Och eftersom hon sov så sent så fanns det inte en chans att få henne att sova i rimlig tid på em. Så jag kan lova att det var en trött Freja jag gick in och la vid 20.

Det känns som det hade varit en bra rutin faktiskt om jag får bestämma. Frukost, mellis, lunch, 2 timmar vila, mellis, middag och i säng vid 20. kan nog funka bra inför dagis också. :)

I helgen blir det iaf inget experimenterande. Vi ska till Smögen och mysa och så vill jag helst slippa en trött och gnällig Freja. Om det går. ;)

Nu ska jag sova. Ska krypa upp nära min älskade S. Ska trots allt vara ifrån honom hela helgen.

Godnatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0