Förbannade tårtbotten

Jag skulle vilja påstå att det är ganska lätt att baka en tårtbotten. Det är inte speciellt mycket som kan gå fel om man bara följer ett recept. Så länge man vispar ordentligt så borde det blir en luftig och god tårtbotten.

Trodde jag...

I förra veckan bakade jag dubbel sats eftersom jag ska göra två tårtor. Smeten blev jätte luftig och helt kritvit men bör jag hade fyllt upp den ena formen hände det... En enorm mjölficka visade sig. Jag försökte vända ihop det försiktigt men det sket sig. Den ens botten fick inget fint lyft alls utan blev mycket tyngre och plattare än den första.

Så igår startade jag KitchenAiden för att baka en ny. Smeten blev om omöjligt ännu bättre och botten såg jättefin ut när jag plockade ut den ur ugnen. Luftig, lagom med färg och släppte fint från pappret. Jag vände den uppochner och lät den svalna. Men vad hände när jag skulle packa ihop den och lägga in den i frysen?

Det översta på kakan satt kvar på skärbrädan och ut rann SMET. Den var inte färdig!!! Behöver jag säga att jag blev vansinnig? Saker flög...

Så nu måste jag ställa mig och baka en tråkig tårtbotten IGEN. alternativt använda den misslyckade som ligger i frysen. Och alla som känner mig vet vad jag kommer göra.... :-P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0