Kycklinggryta

Igår gjorde jag ny mat till Freja, Kycklinggryta. Idag provsmakade lilla fröken och det gick verkligen hem.
Jag gick inte efter något speciellt recept och mätte inte speciellt exakt men ungefär det här använde jag:

1 kycklingfilé, ca 200g
4 potatisar
1,5 ganska stora shalottenlökar
1 tomat

1 morot
några svartpepparkorn
till kycklingkoket

Jag kokade kycklingfilén i en kastrull tillsammans med en liten morot och några svartpepparkorn. (Skulle haft ett lagerblad också men hittade inga här hemma i skåpen.)

I en annan kastrull kokade jag potatis och lök i mindre bitar. När potatisen nästan var mjuk la jag i en tomat som jag kärnat ur och delat i små bitar och lät koka ca 5 minuter till.

Sen mixade jag helt enkelt ihop allt till en puré. För att få bra konsistens använde jag kokspat från potatisen. Det behövdes en del eftersom det är kyckling i. Jag använde nog nästan 1 dl.

Det här blev 4 hela portioner plus 2 lite mindre. Jag insåg i efterhand att det hade varit bättre att frysa in det i lite mindre portioner för jag vill gärna lägga till någon grönsak när hon äter.

Idag åt Freja en liten portion tillsammans med 2 "fryshjärtan" med sötpotatis och det var en riktig hit.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0