Frejas sömn

Tänk vad Frejas sömn och framförallt hur hon somnar har förändrats sen hon föddes. Det är helt otroligt. Som dag och natt!

De första 3 månaderna somnade hon nära på aldrig utan att vi gick och bar på henne och när hon väl somnade så sov hon så lätt. Vi kunde väldigt sällan lägga ner henne utan hon fick sova i famnen. Skulle man sätta sig ber fick man göra det så försiktigt som man kunde. Minsta lilla så vaknade hon. När det var dags för nattsömn fick hon somna vid bröstet och ligga kvar där hela natten. Någon enstaka gång kunde vi lyfts över henne till vaggan. Med de gångerna kunde man räkna på en hand.

En kort period kunde jag läggs mig i sängen med henne på armen efter att hon somnade i famnen. Så vi kunde ligga och vila tillsammans i ett par timmar på eftermiddagen. Just då var jag överlycklig över det. 2 timmar som jag kunde koppla av och ligga still. Lyx!

Det utvecklades till att jag vissa gånger kunde slingra mig och faktiskt få en halvtimme för mig själv.

Sen helt plötsligt började hon somna i vagnen. Vilken lycka! Så jag var ute och gick två gånger om dagen. Men så fort vi kom hem så vaknade hon. Tröttsamt.

Men hon lärde sig sova vidare efter några veckor också och till slut kunde jag lägga henne i vagnen och gå henne att sova utan att behöva gå ut. Äntligen började jag få lite tid för mig själv.

Och nu... Nu är hon så duktig! Två gånger om dagen går jag in och lägger henne i sin säng startar speldosan eller mobilen och sen somnar hon. Är hon lite orolig räcker det oftast att klappa henne en stund på rumpan så somnar hon.

Vilken skillnad.

Läggningsrutinen inför natten blev lättare när vi började med flaska när hon var 4 månader. Dagarna blev lättare när hon var typ 5,5 månader skulle jag gissa.

Vi har verkligen tagit det i Frejas tempo och det har tagit tid att få det att bli så här bra. Men nu är jag mer än nöjd. Hon är så himla duktig. Jag trodde aldrig att det skulle bli så här bra när hon var som mest besvärlig.

Nu sover hon iaf och jag ska ta tag i min garderob. Det är dagens städuppgift.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0