"absolut inget nyårslöfte"

Vilken sovmorgon jag fick idag. Freja vaknade första gången strax innan 7 och efter lite mat somnade vi om och sov till strax innan 9. Underbart!

Jag har funderat lite på alla dessa nyårslöften som folk envisas med att ge. Varför? Det blir bara en massa press. Man kan inte förändra sitt liv över en natt. Oavsett om det är nyårsnatten eller inte. Folk ska gå ner i vikt, sluta röka osv. Dumheter. I 9 fall av 10 så hållet det en månad eller Max två sen tröttnar dom och faller tillbaka till gamla rutiner. Ett litet steg i taget tror jag på.

Så jag har bestämt mig för att skaffa mig en effektiv och lättsam städrutin! Det är absolut inget nyårslöfte. Jag lovar.

Jag blev däremot inspirerad när jag läste ett inlägg på ett forum. Det var en tjej som skulle gå med i något som heter FLYlady, typ en städ-community. Det går ut på att man tar små steg och inför nya rutiner varje dag och målet är att man till slut ska kunna sköta hemmet på autopilot. Sidan är väldigt amerikansk så jag kommer inte följa det till punkt och pricka. Men det finns vissa saker dom verkar riktigt bra.

De första 31 dagarna går man igenom små steg och inför nya rutiner varje dag. Första steget är något som de kallar " shine the sink". Det går helt enkelt ut på att man hela tiden ska ha en glänsande diskho. Det har jag utökat till hela diskbänken. Så skönt är det. Så nu sparar jag inget när jag tar hand om disken. Annars är det då lätt att låta en kastrull eller en ugnsform stå. "jag tar den sen." Men nu känns äntligen köket rent hela tiden! Var det inte svårare än så?

Sen är det många steg som innebär att man ska skriva lappar och sätta upp, man ska tänka positiva tankar, man ska dagligen läsa på deras hemsida osv. Sånt struntar jag i. Men från och med idag bäddar jag sängen varje morgon. Direkt.

Som sagt. Det är små steg och inget världsomväldande. Det är inte något jag inte klarade av innan. Det blev alltid gjort. Men om man kan få till att Det hår lite lättare så varför inte göra ett försök?

Konceptet har en hel del smarta hjälpmedel som man kan använda för att få bättre ordning. Jag ska skriva mer om det en annan dag. Men jag skriver från telefonen nu så nu är jag trött i fingrarna, haha!

Så jag går och hänger tvätt istället!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0