Laxgryta

Nu har jag lagat mat till Freja igen. Den här gången blev det en laxgryta. Superenelt och väldigt uppskattat av lilla fröken. Den här gången använde jag dessutom köksvågen och antecknade under tiden så jag har faktiskt ett riktigt recept. :)

1 laxfile, 125g
3 potatisar, ca 350g
2 morötter, ca 150g
50g purjolök, ca 10cm
1 tomat
Dill
Svartpeppar

Jag kokade laxen i en liten kastrull tills den var genomkokt. Det går fort.  
I en annan kastrull kokade jag potatis, morötter och purjolök i små bitar.
Under tiden skållade jag tomaten i samma kastrull som laxen kokade, för att slippa stora skalbitar i den färdiga purén. När tomaten är skalad är det bara att ta bort kärnorna och dela den i mindre bitar.
Låt tomaten koka med rotfrukterna de sista 5 minuterna.

När allt är färdigt är det bara att mixa tillsammans med dill och svartpeppar och spä med kokspad till rätt konsistens. Det behövs inte mycket spad alls eftersom fisk ofta är lite blötare än tex kyckling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0