Kycklinggryta med senap, till oss vuxna.

I måndags åt vi kycklinggryta här hemma. Tanken var att vi skulle göra kycklingcurry men vi fick oväntat middagsbesök av Mattias och han äter inte curry. Så jag fick helt enkelt improvisera. Och det lyckades väldigt bra. Jag fick stränga order av Samuel att komma ihåg hur jag gjorde för att han tyckte det var så gott. Så jag gör ett försök att skriva ner det. Inte lätt när man improviserade och slängde i lite av det ena och det andra. Men ungefär så här gjorde jag...


4 kycklingfiléer
½ paket bacon
3 eller 4 vitlöksklyftor
Matlagningsgrädde
Skånsk senap
Jonnys sötstarka senap
1 grönsaksbuljongstärning
Chilisås


- Dela filéerna och stek dom i stekpanna så de får fin färg.
- Fräs på baconet i en gryta.
- Riv i vitlöksklyftorna när baconet har fått färg.
- Lägg i kycklingen och häll på vatten och grädde och lägg i buljongtärningen.
- Häll i senap efter smak. Jag hade ca 2msk skånsk och 1msk jonnys. Ungefär.
- Sen är det bara att smaksätta med chilisåsen och låta det puttra så kycklingen blir mör.

Jag redde dessutom upp såsen med lite mjöl utblandat i mjölk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0