Marinerad rödlök

Har jag någonsin berättat hur gott det är med marinerad rödlök? Tror inte det. Så jag säger det nu. Det är väääldigt gott. :) Det passar till väldigt mycket dessutom. T.ex. som tillbehör till en god fläskfile-pasta, som vi ska äta ikväll, eller på en macka tillsammans med salami och brie.

Jag har inga exakta mått. Jag mäter väldigt sällan saker när jag lagar mat. Jag går på känn. ;)

Men ungefär så här gjorde jag idag:

1,5 skivade rödlökar
Lika delar rapsolja och vitvinsvinäger ca 1/2dl av varje. Man får smaka sig fram till vad man tycker om. Möjligtvis lite mindre vinäger.
Hackad persilja. Fryst funkar alldeles utmärkt.
Salt och peppar.

Blanda ihop marinaden, smaka av och blanda i rödlöken. Låt sedan stå och dra några timmar om du hinner. Annars funkar det att äta direkt. Men då blir det mer som en dressing istället för marinad eftersom rödlöken inte hinner dra åt sig.

Prova säger jag bara!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0