Bulgurotto

Dags för en ny minnesanteckning när det gäller mat. Igår testade jag något nytt - bulgurotto. Konstigt namn men väldigt gott. Det är helt enkelt bulgor som man kokar på ungefär samma sätt som risotto. Det blir inte riktigt lika krämigt som risotto men väldigt gott och ett nyttigare alternativ. Perfekt för mig som ÄLSKAR risotto.

And here it comes:


4dl bulgur
ca 11-12dl kycklingbuljong (vatten + 2 fond du chef kyckling)
ca 10cm purjolök
riven parmesanost


Fräs finhackad purjolök i olivolja i en kastrull.
Häll i bulgur och ca hälften av buljongen. (Man behöver inte tillsätta buljongen i lika små mängder som med vanlig risotto.)
Låt vätskan koka in och fortsätt häll på buljong tills bulguren är mjuk och "otton" är krämig. Tänk på att låta den vara lite blötare än man vill ha den. Det tarca 10 minuter. (min bulgur har koktid på 8 minuter)
Lägg i den rivna osten och vips så är det klart.


Jag piffade dessutom upp det genom att steka lite champinjoner med vitlök som jag rörde ner i bulgurotton strax innan den var färdig. Mycket gott.

Vi åt det tillsammans med ostgratinerade kycklingfiléer och en vanlig sallad.


Kommentarer
Postat av: Lina

Oj, det låter underbart!! Älskar också risotto, men äter det så sällan för det är ju en del kalorier i det :p



Dina recept och små tips är bäst!! Verkligen inspirerande ;)



Kramar!

2012-04-26 @ 10:45:19
URL: http://lagomblondalina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0