"Snacka om vuxenpoäng"

Nu skulle Anna Skipper se mitt kök.
Hela köket är fullt av quinoa, nötter, solroskärnor, pumpakärnor, linfrön, rotfrukter och groddar. Detta utan att jag gått in för det. Visst har jag läst mycket om hälsosam matlagning den senaste tiden, men jag skulle absolut inte vilja påstå att jag bantar på något sätt. Kaloriintaget har varierat helt hej vilt från dag till dag här. Ena dagen äter vi couscous med kyckling och rostade rödbetor - rena hälsokosten med andra ord - och andra dagen äter vi stekt fläsk med potatismos - inte lika mycket hälsokost. Men vi mår bra och det är ändå det viktigaste. 

All denna inspiration till ett nyttigare levene kommer från en helt otroligt kokbok som jag håller på att läsa igenom  Kärlek, oliver och timjan. Det är helt klart det bästa jag läst på länge. Det står om alla livsmedel vi använder och vad de är bra för och vad de är mindre bra för. Och inte för att om alla härliga recept. En kokbok alla borde läsa, trots att inte alla uppskattar att krypa upp i soffan med en kokbok och en kopp te lika mycket som jag gör. Snacka om vuxenpoäng.

Idag ska jag i alla fall baka valnötsbröd med solroskärnor och torkade aprikoser med ett nyttigt och fiberrikt tillskott av krossade linfrön. Låter jag inte som en dietist så säg. Får väl se hur länge det håller i sig. Men för att inte bli för hälsosam ska jag nog baka en sats vaniljkrämsbullar också så killarna på Samuels jobb inte blir allt för tunna och taniga. Man får ju bidra med lite kalorier de kan arbeta bort.

Nej... Nu ska jag ta mig i kragen och gå ut och sätta bröddegen så kanske jag får sått lite frön idag också till och med. Man blir trots allt ganska inspirerad av vårsolen.

Tack och hej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0